lauantai 10. joulukuuta 2016

Lembongan - saari täynnä seikkailuja

"Satamassa"
 Lembonganin saarireissun ostimme valmiinapakettina paikallisilta matkanjärjestäjiltä, koska se tuntui meistä järkevimmältä paketilta, jolla saimme samalle päivälle monta aktiviteettia ilman, että näimme muuta vaivaa kuin maksoimme pakettihinnan. Muistaakseni maksoimme koko päivän reissusta noin 25 euroa ( 350 000 rupiaa) henkilöä kohden ja tämä paketti sisälsi kyydit hotellilta satamaan, pikavene kyydityksen Lembongan saarelle, ajelun lasipohjaveneellä sekä snorklauksen Lembonganilla, lounaan juomineen, kyyditykset saaren sisällä tutkimaan Mangrove metsää sekä maanalaista taloa. Varsin edullinen paketti siis mielestäni ;)

Pikavene matkalla lembonganin saarelle

Pikavenekyyditys Lembonganin saarelle oli jo itsessään melkoinen elämys. Vene oli melko pieni ja erittäin vauhdikas, eikä kuski säästellyt veneen menohaluja! Penkistä sai pitää kiinni kaksin käsin ja jossain vaiheessa taisin jo toivoa vain, että pääsen hengissä perille ;) Aaltojen tullessa vastaan otti vene nimittäin sellaisia hyppyjä, että en ole eläissäni tämän kokoisella paatilla kuvitellut että sellaisia voi edes ottaa! Hengissä kuitenkin selvisimme perille ja päivän huvipuistoajelutkin tuli tehtyä siinä samalla ;)

Lembonganin rantaa
 Kun saavuimme Lembonganille ohjeistettiin meidät heti sovittamaan sopivia räpylöitä ja maskeja snorklausta varten. Snorklaamaan lähdimme kuvassa näkyvässä lasipohjaveneellä. Olen jos käynyt lasipohjavene ajelulla Turkissa ja silloin minulle jäi sellainen maku, että turistia taas huijattiin, kun ei lasin läpi näkynyt niin kerrassaan mitään. Lembonganilla sai sen sijaan täysin toisenlaisen kokemuksen. Vesi oli kirkasta ja siellä oli oikeasti valtavasti elämää! Veneen lasipohjan läpi oli erittäin mukava seurata erilaisia kaloja, koralliriuttaa ja ylipäänsä sitä miten kirkasta tämä vesi oli! Ajelun jälkeen pysähdyimme koralliriutan viereen ja meidät päästettiin veteen. Snorklauskokemus Lembonganilla oli upea! Kaloja oli paljon ja monenlaisia, koralliriutta oli kaunis sekä elävän näköinen. Merenpinnan alaista elämää ihaillessaan ei ollenkaan tajunnut, että täällä merivirratkin olivat hieman erilaisia kuin muissa käymissäni paikoissa. Noustessani pintaan tajusin, että myrsky oli puhkeamassa ja se oli saanut merivirran voimistumaan niin, että olimme kulkeutuneet kaus veneestämme. Merivirta puski suoraan vastaan ja tuntui, että vaikka uin niin paljon kuin räpylöistäni pääsin, ei vene tullut yhtään lähemmäksi! Onneksi veneestämme heitettiin meille sitten pelastusrengasta pitkän köyden kanssa, josta otteen saatuaan sai itsensä hilattua takaisin veneeseen ennen kunnon ukkosen iskemistä. Venekuskillamme alkoi selvästi olla jo hieman hätä, kun hän ei saanut meitä tarpeeksi nopeasti veneen sisälle ja joutui ajamaan koko ajan kasvavassa aallokossa pienellä paatillaan. Turvallisesti pääsimme kuitenkin rantaan vaikka minusta tuntui, että emme tainneet tehdä sitä siitä kohdin mistä oli tarkoitus ;)

Paikallisia teitä
 Snorklausreissun jälkeen saimme tilaisuuden vaihtaa kuivaa yllemme ja pahimman myrskyn lakattua jatkoimme pienillä jeepeillä kohti lounaspaikkaamme, jossa tällä kertaa oli muuten sangen hyvät eväät! Matkalla "ihastelimme" saaren tiestön kuntoa. Yhden auton mentäviä pikkukujia siellä täällä joista osassa olisi ollut jo fiksumpaa poistaa koko asfaltti ;)

Mangrove metsässä
 Seuraavan etappimme oli veneajelu Mangrove metsässä. Paikallinen mies pitkällä kepillä tönien ohjasi purttamme läpi melkoisen viidakon. Mukava ja rentouttava kokemus, joskin hyvin samanlainen kuin muutkin magrove metsät jos niissä olet käynyt ;) Saimme kuitenkin kuulla mielenkiintoisia faktoja magnrove metsistä liittyen tsunameihin. Täällä magrove metsät on pyritty säilyttämään, koska ne antavat valtavan suojan tsunamiaaltoja vastaan. Paikoissa joissa nämä metsät on hävitetty rakennusten tai ihan vain näkyvyyden vuoksi pois, ovat tsunamit tehneet huomattavasti suurempaa tuhoa.

Matkalla kohti maanalaista taloa

Veneajelun jälkeen jatkoimme kohti saaren korkeampia maastoja. Tiestön kunto vai parani entisestään ;) Avojeepin kyydistä oli silti erittäin mukava ihailla maisemia ja kyytikin oli yllättävän tasaista :)

Paikallisten katukuvaa
 Maanalaiselle talolle mennessämme saimme hieman myös ihailla paikallisten asumusaluetta. Koirat kuuluivat täällä kuten muuallakin Balilla väistämättä katukuvaan. Positiivista oli, että niillä kaikilla tuntui olevan panta ja oma koti, johon palata illaksi seikkailuiltaan. Ihmiset myös kohtelivat koiria hyvin täällä.

Yksi maanalaisen talon sisäänkäynneistä
 Maanalainen talo - Gala Gala, oli yksi Lembonganin saaren kohokohdista. Sen oli rakentanut jokseenkin ehkä muutaman inkkarin kanootistaan menettänyt paikallinen mies vuosina 1961-1976. Mies oli lukenut kirjan, jossa kerrottiin erään toisen miehen rakentaneen perheelleen suojan maanalle. Tämän kirjan innoittamana oli sitten Lembonganin saarella maanalle alkanut ilmestyä kokonainen talo huone kerrallaan ;) Perheen suojaksi näes ;)

Maanalaisessa talossa
 Maanalaisesta talosta löytyi seitsemän uloskäyntiä, osa jyrkkiä portaita, osa pystysuoraa seinämää. Siellä oli myös oma kaivo, 2 keittiötä, 2 makuuhuonetta sekä iso olohuone kaikkien pikku kömmänöiden lisäksi. Siis kaikki mitä ihminen voisi elämäänsä tarvita! Koko talon pinta-ala oli noin 500 neliötä, joten voitte uskoa miten valtavalta tämä maanlainen labyrintti tuntui siellä seikkaileessaan. Kuvat eivät todellakaan tee oikeitta tälle paikalle ;)

Lembonganin saarta
Summasummarum:

Jos olet Balilla, käy ehdottomasti Lembonganilla. Kaunis saari, jossa turisteihin suhtauduttiin hyvin. Mekin saimme reissullamme olla pitkälti täysin neljästään, välillä kuudestaan. Tungosta ei ollut ja silti päivän aikana saimme nähdä monia hienoja paikkoja niin pinnan alla kuin sen päälläkin ;)